літературне читання (українське)

Тема 1. 
Усна народна творчість. (8 годин)

1. Знайомство з підручником. 
Дитячі ігри та забави.
Олександр Білоусенко «Веселі танці». «Котився віночок по полю» .
Знайомство учнів з новим підручником «Літературне читання»; познайомити з деякими фактами історичного минулого України — з працею та дозвіллям селянських дітей. Сформувати уявлення про народні пісні, що входять у коло дитячого фольклору. с. 6-10

2. Осип Бодянський «Дитячі іграшки». «Як діти гулялися» за Борисом Грінченком та Олександром Білоусенком.
Знайомити з селянським дозвіллям — із народними іграми, у які грали діти; розвивати вміння будувати зв’язні монологічні висловлювання, збагачення словникового запасу. с. 11-15

3. «Через тин вишня похилилася» (мирилка).
 «Йшла Маринка на стежинку» (лічилка).
 Олександр Білоусенко «Безконечні казочки»
Вивчення народних пісень, розвиток памяті,уваги, спостережливості. с. 16-20

4. Хто бував на Україні? Хто зна Україну?..
 «Хто бував і знає…» (уривок) за Марко Вовчок.
Ліна Костенко «Ліс на світанку». Побудова зв’язних монологіч-
них висловлювань «Така красива наша Україна».
Розвивати вміння аналізувати художні тексти:
 визначати настрій творів, розуміти настрій авторів, 
усвідомлювати власні почуття від прочитаного. с. 21

5.Наталя Забіла «Жовтень».
 Анатолій Костецький «Жовтень»
Розвивати вміння аналізувати художні тексти. Сприяти розширенню читацького кругозору. Удосконалювати уміння 
виразно читати вірші. с 22-23

6. Легенди нашої землі. «Цвіркун» (українська народна легенда) 
Знайомство з історією виникнення українських народних легенд. с 24-26

7 «Як мати стала зозулею» (українська народна легенда)
Розвивати вміння аналізувати фольклорний твір – легенду. 
Розширяти читацький кругозір.      с    26-28 

8. УПЧ№1
Тема. Український фольклор( притчі і легенди українського народу).
Формування вмінь самостійно ознайомлюватися з новими книжками.


Тема 2
            Чарівний світ казки. Народні та літературні казки (9 годин)

9. Чарівні казки. «Царівна-жаба» (українська народна казка)
Формувати уявлення про особливості чарівної казки, удосконалювати навичку читання.
с. 29-37

10. Чарівні казки. «Царівна-жаба» (українська народна казка) продовження.
Розвивати вміння аналізувати прочитане,формувати уявлення про головних героїв казки та другорядних персонажів, позитив-них і негативних персонажів. с. 38-43

11. «Про королевича та залізного вовка» (українська народна казка в літературній обробці Наталі Забіли)
Розвивати вміння складати план казки. с. 44-47

12. «Про королевича та залізного вовка» (українська народна казка в літературній обробці Наталі Забіли) продовження
Розвивати вміння будувати зв’язні монологічні висловлювання за змістом прочитаного, збагачувати активний і пасивний словник учнів. 
с. 48-53

13. Розвиток мовлення. Вигадування власної казки — продовження казки «Про королевича та залізного вовка» .
Розвивати творчі мовленнєві здібності учнів. с. 54-56

14. Літературні казки. Борис Грінченко «Крук, велика птиця».
Формувати уявлення про особливості літературної казки. с. 57-60

15. УПЧ№2 
Тема. Театр казок. Інсценізація уривків літературних творів.

16.Іван Франко «Лисичка кума».
Розвивати вміння аналізувати літературну казку, будувати 
зв’язні монологічні висловлювання, колективно складати план 
казки. с. 61-66
17.Леся Українка «Три метелики».
Розвивати вміння аналізувати літературну казку,  сприяти розширенню читацького кругозору.
с. 67-68
Тема 3
Байки.Гумористичні вірші та оповідання.
День надворі білий, білий… (13 годин)


20. Байки. Леонід Глібов «Ластівка й Шуліка». 
Формувати уявлення про особливості байки, вміння аналізувати байку  і  визначати мораль байки. с. 69

21. Грицько Бойко «Сашко», «Некультурні хазяї».
Розвивати вміння аналізувати гумористичні вірші, удосконалювати навичку читання, збагачувати активний словник учнів; с. 72-73

22. Павло Глазовий «Швидко відповів». Ігор Січовик «Це вже й зараз видно». Юхим Чеповецький «Як Кицик упіймав тітоньці Марині мишку» (уривок із казки).
Розвивати вміння створювати зв’язні монологічні висловлювання, збагачувати активний словник учнів,  виховувати почуття гумору. с. 74-77

23. Юхим Чеповецький «Як Кицик упіймав тітоньці Марині мишку» (уривок із казки). 
Розвивати вміння створювати зв’язні монологічні висловлювання. с. 78-80

24. УПЧ №3
Тема. Байкарі різних жанрів і народів.
Формування вмінь здійснювати пошук потрібної книжки у бібліотечному фонді або за допомогою інтернет-ресурсів.

25. Михайло Слабошпицький «Що ж буде з Костиком? Розповідь старого сенбернара».
Розвивати вміння читати та аналізувати гумористичне оповідання. с. 81-83

26. Михайло Слабошпицький «Що ж буде з Костиком? Розповідь старого сенбернара». (продовження).
Сприяти розширенню читацького кругозору. с. 84-86

27. Вигадування власного гумористичного твору.
Розвивати творчі мовленнєві здібності.

28. День надворі білий, білий… 
Василь Симоненко «Снігу, снігу сиплеться довкола…».
Володимир Підпалий «Зимовий бір».
Олена Пчілка «Перший сніг».
Удосконалювати навичку читання, сприяти художньо-естетичному розвитку учнів. с. 87-89

29. Тамара Коломієць «Січень».
Яків Щоголів «Зимовий ранок».
Микола Вороний «Сніжинки».
Максим Рильський «Зимовий танок».
Підготовка до конкурсу читців.
Розвивати вміння будувати зв’язні мовленнєві висловлювання за змістом віршів, удосконалювати навичку читання,сприяти  художньо-естетичному  розвитку учнів. с. 90-95

30. Конкурс читців. 
Розвивати читацьку самостійність. Удосконалювати уміння виразно читати вірші.

31. УПЧ №4.
Тема. Коли настає зима. Вірші українських поетів про зиму.
Формвання вміння самостійно добирати і читати дитячі книжки за поданою темою.

32. Підсумковий урок.
Систематизація знань про ознаки зими, узагальнення умінь виділяти в тексті епітети, порівняння, метафори. 



Тема 4. «Важко бути людиною»
Твори про життя твоїх однолітків, їхні сміливі серця та добрі вчинки.
 (7 годин)



33

Сергій Плачинда «Хлопець з обротькою»
Історичне оповідання для дітей. Формувати вміння розуміти основний смисл описаних фактів, подій, вчинків персонажів. Переказ за планом.
Формувати уявлення про час подій в оповіданні , познайомити з новими фактами історичного минулого нашої країни.
34

Сергій Плачинда «Хлопець з обротькою».
Написання листа літературному героєві-герою оповідання «Хлопець з обротькою» Сергія Плачинди.
Складання творчої роботи за змістом прочитаного твору.
Формувати вміння писати листа літературному героєві.
35

Василь Сухомлинський «Важко бути людиною», «Доброго вам здоров¢ я, дідусю».
Мотиви вчинків персонажів. Характеристика персонажів, ставлення до героїв твору, обґрунтування своїх думок.
Розвивати вміння читати та аналізувати художній твір,
визначати основну думку оповідання, вміння переказувати. Виховувати загальнолюдські цінності — повагу до людей похилого віку, емоційну чуйність, працьовитість.


Олег Буцень «Пустощі».
Розвиток умінь усвідомлювати та визначати тему і основну думку
твору. Характеристика персонажів.
Удосконалювати вміння читати та аналізувати оповідання, розвивати вміння визначати основну думку оповідання.



Олег Буцень «Пустощі».
Головні і другорядні персонажі у творі, стосунки між ними.
Ставлення до героїв твору.
Розвивати вміння аналізувати образи персонажів,
переказувати та складати план оповідання.


Василь Чухліб «Бджола з дідової  пасіки».
Удосконалення умінь визначати настрій, загальну тональність твору, висловлювання  своїх вражень від прочитаного. Складання плану оповідання. Переказ за планом.
Розвивати вміння складати план та переказувати оповідання.


УПЧ № 5
Тема. Творити добро. Твори В. Сухомлинського, О. Буценя.
Розвиток умінь самостійно складати короткі повідомлення про зміст прочитаного, висловлювати власне ставлення до нього.









Тема 5.1 «Небачені світи». (8 годин)
Знайомство з літературними казками та повістями-казками сучасних авторів. Розвиток пізнавальних інтересів, удосконалення навичок виразного читання, читання за особами.
41

Леся Воронина «Слон на ім¢я Ґудзик».
Формувати вміння розрізняти фольклорну та літературну казку, пояснювати спільне та відмінне в них.
Удосконалювати навичку читання, розвивати вміння аналізувати літературну казку.

117-121

42

 Леся Воронина «Слон на ім¢я Ґудзик» (продовження)
Особливості вимислу та фантазії в казці. Герої, їхні характеристики, вчинки.
Розвивати вміння будувати невеликі зв’язні монологічні висловлювання за змістом уривку.


121-124

43

Сашко Дерманський «Казки дракона Омелька. Вступна казочка про Омелька».
Спостереження за створенням комічних ситуацій в творі. Персонажі казки, їх вчинки. Ставлення до героїв твору.
Розвивати вміння аналізувати літературну казку, створювати монологічні висловлювання на основі прочитаного, розвивати вміння переказувати.


124-131
44

Всеволод Нестайко «Країна Сонячних Зайчиків» (уривок із
повісті-казки).
Розвиток умінь усвідомлювати та визначати тему і основну думку
твору. З
¢ясування ролі пейзажу для розуміння художніх образів.
Розвивати вміння читати та аналізувати художній твір, створювати монологічні висловлювання на основі прочитаного.


131-136

45

Всеволод Нестайко «Країна Сонячних Зайчиків» (уривок із
повісті-казки, продовження).
Формувати вміння переказувати прочитане із доповненнями, висловленням власної думки.
Перевірити якість засвоєння навчального матеріалу.


137-140
46

Розвиток мовлення. Побудова оригінальних монологічних висловлювань-казок про казкову країну або казкове місто.
Розвивати творчі мовленнєві здібності учнів.


47

УПЧ № 6
Тема. Спробуй стати фантазером. Оповідання В. Нестайка «Космонавти з нашого будинку».
Удосконалення вмінь самостійно ознайомлюватися з новою книжкою, визначати її орієнтовний зміст з опорою на поза текстову інформацію.

48

Підсумковий урок.
Систематизація знань учнів щодо визначення настрою, загальної тональності творів; вміння висловлювати свої враження від прочитаного.




Тема 5.2 Тарас Шевченко – наш великий поет.
Ми любимо весну, зелену, чудесну. (7 годин)




49





Микола Палієнко «Ти нам залишив прагнення високі…».
Володимир Барагура «Дід і малий Тарас».
Характеристика персонажів твору. Особисте ставлення до подій
твору. Об
ґрунтування своїх думок.
Розширити уявлення про історичне минуле України, розвивати вміння будувати зв’язні монологічні висловлювання.
50

Тарас Шевченко «І досі сниться…», «Діти».
Розширення знань про Шевченка – поета. Ознайомлення учнів із тим,
як жили діти заможних селян та діти – сироти. Фомування в учнів емоційно – оцінного ставлення до прочитаного.
Розвивати вміння читати та аналізувати художній твір,
сприяти розширенню читацького кругозору учнів.
51

Богдан – Ігор Антонич «Весна – неначе карусель». Андрій М¢ястківський «Вечір дихає весною…». Дмитро Павличко
 «Весна».

Весна у віршах. Настрій та уявні картини вірша. Спостереження за мовою віршів.
Розвивати вміння аналізувати художні тексти (зокрема,
учити визначати настрій творів, розуміти настрій авторів, усвідомлювати власні почуття від прочитаного).
52

Тамара Коломієць «Квітень». Анатолій Костецький «Квіткові сни». Степан Жупанин «Початок медоносу».
Розширення та систематизація знань, умінь школярів про жанрові особливості віршів і їх тематику.
Удосконалювати вміння виразно читати вірші,
порівнювати репродукцію картини та зміст вірша.
53

Сторінками дитячих журналів.
Формування цікавості до дитячих журналів, що друкуються українською мовою.
54

УПЧ №7
Тема. Храм природи. Вірші українських поетів про природу.
Удосконалення вмінь самостійно орієнтуватися у світі дитячих книжок, здійснювати пошук потрібної книжки, користуючись інтернет – ресурсами дитячої бібліотеки.
55

Підсумковий урок.
Узагальнення і систематизація знань учнів. Розвиток вміння стисло і чітко будувати відповіді. Виховання любові до літератури.




Тема 6. «Є в нас друзі і в бору, і в лузі» (8 годин)




56

Паола Утевська «Ліс-трудівник».
Формувати вміння аналізувати науково-художнє оповідання,
розрізняти художні і науково-художні оповідання. Пізнавальна
наукова інформація в творі.
57

«Як мурашки наїлися цукру» за Майком Йогансеном.
Формування вміння відокремлювати науково-пізнавальний матеріал.
Складання плану оповідання. Розповідь, переказ за планом.
Розвивати вміння письмово відповідати на запитання за
змістом твору, розвивати вміння складати план оповідання.
58

Валерія Іваненко «Батько-колючка та його гніздечко».
Порівняння художнього і науково-художнього твору. Художня
сюжетна лінія, характеристика героїв твору.

Розвивати вміння складати запитання за змістом казки,
складати план казки.
59

Валерія Іваненко «Батько-колючка та його гніздечко» (продовження)
Спостереження за будовою тексту. Створення плану оповідання. Переказ за планом.
Перевірити якість засвоєння навчального матеріалу.
60

Олег Буцень «Неприємна пригода».
Порівняння художнього і науково-художнього твору. Характеристика
героїв твору. Пізнавальна наукова інформація.
Розвивати вміння аналізувати науково-художню казку,
складати запитання за змістом казки,складати план та
переказувати.
61

Ірина Прокопенко «Про берізчиних друзів та ворогів».
Характеристика героїв твору. Вміння відокремлювати науково-пізнавальний матеріал, переказувати зміст прочитаного. Ставлення до героїв твору.
Удосконалювати навичку читання,розвивати вміння
аналізувати науково-художню казку, складати запитання за змістом казки, план та переказувати її.





62

УПЧ № 8
Тема. День Матері. Вірші, казки, оповідання про матерів і бабусь.
Формування  вмінь брати участь в обговоренні змісту прочитаного:
враховувати думки й міркування однокласників, співвідносити їх, доповнювати власними.
63

Підсумковий урок.
Систематизація знань учнів щодо особливостей науково-художнього твору, узагальнення умінь аналізувати науково-художні оповідання.





Тема 7. «Люби, шануй, оберігай усе, що зветься Україна»: вірші про Батьківщину (7 годин)





64

Ігор Січовик «Рідний край». Марія Людкевич «Під небом України». Дмитро Павличко «Де найкраще місце на землі?». Микола Сингаївський «Я все люблю…».
Тематика віршів, їх емоційна тональність. Правильне використання
під час читання інтонаційних засобів виразності.
Розвивати вміння аналізувати вірші (визначати настрій творів, розуміти настрій та почуття авторів, усвідомлювати власні почуття від прочитаного), удосконалювати вміння виразно читати вірші.

175-177
65

Ліна Костенко «Усе моє, все зветься Україна». Ганна Черінь
«Рідна хата». Володимир Сосюра «Любіть Україну».
Усвідомлення взаємозв¢язку письменника і теми. Передача голосом настрою вираженого в творах.
Розвивати вміння аналізувати вірші, удосконалювати вміння виразно читати вірші, виховувати в учнів любов до
Батьківщини, почуття патріотизму.

177-179
66

Ніна Вернигора «На сопілці літо грало». Лідія Компанієць «Із сонечком разом». Дмитро Павличко «Дядько Дощ».
Удосконалення навичок виразного читання. Настрій, мелодика
віршів, розвиток творчої уяви.
Розвивати вміння аналізувати вірші (визначати настрій творів, розуміти настрій та почуття авторів, усвідомлювати власні почуття від прочитаного), удосконалювати вміння виразно читати вірші.


179-182
67

ДПА. Урок контролю.

68

Підсумковий урок за темою.

69

УПЧ № 9
Тема. Що читати влітку. Вибір творів для читання під час літніх канікул.
Формування вмінь самостійно ознайомлюватися з новими книжками.

70

Підсумковий урок за рік.





                                                          ДПА




1 комментарий: